11 oktober




Hur ska man kunna veta vilken väg man ska ta?
Vilken riktning som är den rätta?
Och vilket håll man ska åt? 
Hur ska man kunna veta att den vägen man väljer inte är full av farthinder och
gropar i asfalten så färden blir helt guppig, hjulen blir sönderslitna och man blir
förbannad för att man måste bromsa hela tiden och köra omvägar runt skiten?
Hur ska man kunna veta att den vägen man väljer inte leder en ut till toma intet,
att den vägen är helt ödelagd och man är den enda bilen som kör där?
Hur ska man kunna veta om den vägen har många små avfarter utan skyltar
eller vägbeskrivningar så du hamnar helt vilse och inte hittar vägen tillbaks och
måste istället sitta där och åka runt runt och aldrig lyckas komma loss?
Hur ska man kunna veta om man ens ska svänga av på en liten sidväg eller om
man bara ska skita i dom, låtsas som ingenting och köra vidare rakt fram?
Hur vet man om den vägen man väljer är enfilad eller om man får någon som
möter en halvvägs, eller kanske tillochmed gör en sällskap hela vägen?
Hur vet man om det kommer någon vändzon lite längre fram eller om vägen
går så långt bort som man själv vill köra?

Hur mycke jag än tänker efter och verkligen analyserar vilken väg som verkar
smartast att ta så tar jag alltid fel.
Hur mycket jag än försöker kolla på kartan, följa vägarna som den visar och
hålla stenkoll på att allt stämmer så lyckas jag alltid alltid alltid råka missa någon
liten millimeter som gör att jag åker fel och blir helt förvirrad.
Vilken väg jag än tar så hamnar jag alltid vid en återvändsgränd,
vilken riktning jag än väljer att åka så är den vägen alltid fylld med farthinder
som gör att jag måste bromsa in och sakta ner var femte meter,
fylld med gropar i marken som gör att jag måste köra som i slalom och ibland
tillochmed utanför vägen för att den gör det omöjligt för mig att åka på den,
vilket håll jag än väljer att åka till så har den alltid tusen olika avfarter längst
efter sig, och jag lyckas alltid svänga in på fel efter fel efter fel innan jag bestämmer
mig för att vända tillbaks och lämna den vägen för att försöka hitta någon
lättare som kanske lyckas ta mig framåt.

Hur jag än beter mig, så slutar det alltid med att jag upptäcker att den vägen jag
valt är helt fel eller inte körvänlig så jag får vända om och åka tillbaks hem igen, ensam.
Om det inte slutar med att jag märker att jag är tillbaks på min egen gata igen och
inser att jag har kört runt i cirklar, och inte ens märkt att vägen helt plötsligt bara
tog slut helt bara sådär ändå utan förvarning för det.

Och dom som tror att jag pratade om att köra bil och välja väg på riktigt
borde gå och söka hjälp.

.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0